الجمعة، 10 أكتوبر 2008

جنون 2 ...




كالمعتاد سمعته ذلك الصوت الوقور العجوز يطلب منى شد الغطاء استعدادا للذهاب الى عالمى الخاص..


اغمضت عينى و بدأت اشعر بذات الاحاسيس الهواء البارد و الموجودات الشفافه..


فتحت عيناى , هو عالمى كما عرفته ضبابيا غامضا مليئا بالاشجار والعصافير الملونة ... لكنه-للأسف- ازداد كئابه..


تكاثفت غيومه لتحجب الضوء لكن الرؤيه لم تنعدم بعد..لازلت استطيع ان ارى طريقي و اتعرف الموجودات من حولى..


كنت اسير محاوله الا اتعثر او اضل طريقي..


الهواء هنا بااااارد..ضممت ذراعى الى صدرى طلبا لمزيد من الدفء لكنى لم اشعر بأى تحسن .. حاولت ان اتناسي الامر برمته و اكمل طريقي...ان البرد و الخوف يسيطران على كل احاسيسي و ايضا الجوع..


انا جائعه .. حسنا ساقطف شيئا من تلك الاشياء الناميه على اشجارى ليسد جوعى .. بدأت اهز بعض الاشجار ليتساقط ما عليها من ثمار فتساقطت اثنتان من تلك الاشياء-التى لم استطع حتى الان تبين ما هى - على الارض فجريت لاخذها


يا الهى ! لا يمكن ان يكون هذا صحيحا !!


ان تلك الاشياء الناميه على اشجارى لم تكن سوى علامات استفهام!الكثير الكثير من علامات الاستفهام فى الواقع..


ان رؤيتها فقط تزيدنى جوعا ..


عندها خارت قواى فجلست بجوار شجرة عجوز مستسلمه لخوفى و جوعى و برودتى و اغمضت عيني...


و عندما فتحت عيني عرفت اننى عدت مرة اخرى الى غرفتى .. و نظرت الى المنبه بجوارى .. حسنا يجب ان انهض فهذه بدايه يوم آخر...........

9 التعليقات:

shiko يقول...

كالعاده طريقة كتابتك فى البوستات الخاصة بعالمك فظيعة .. بجد تحفة

عارفة ؟ انا متأكد اننا احنا اللى بنرسم احلامنا .. فلو كان عالمك بقى اكثر ضبابية او كئابة فانا متأكد ان انتى بردو اللى ممكن تنوريه

اما عن موضوع جائعة فده عادى يعنى مهو ده الوضع دايما :)

عاوز كمان اقول علامات الاستفهام ممتعة احيانا فى اكتشاف اجابتها ولذتها فى الحصول عليها بصيلها من المنظور ده لان مفيش علامة استفهام ملهاش اجابة او على الاقل اشارة تدل على الاجابة دى

عاوزك كمان تكسرى المنبه ده لانى متغاظ منه من البوست اللى فات :)

متخافيش :)

مش عاوزك تدخلى تقولى مش فاهمة :)

Hassnaa يقول...

هههههههههههههههههه

معلش يا منه سامحيني رد شيكو داخل دماغي اوي "اما عن موضوع جائعة فده عادى يعنى مهو ده الوضع دايما"

بصي يا منه اسلوبك بجد مجنني اووي انا حبيت اوي البوست ..

بس لينا كلام كتير لما اشوفك بقي مش هنا :)))

احمد على نصار يقول...

خاطرة جميله يشوبها الغموض شويه لكن عادى احلى الخواطر اللى بتكون مش مفهومه ..خاطرتك تشبه الى ما خاطرة نزلتها فى بوست قديم اسمها انا وانت وزخات المطر .. انتظر جديدك

manmona يقول...

شيكو:
ــــــ
مش دايما بنكون احنا اللى بنرسم احلامنا كتير اوى الواقع هو اللى بيفرضها عليك..
و كمان علامات الاستفهام لما بتزيد عن اللزوم بجد بتبقى صعبه و متعبه..
اما بالنسبه لموضوع الجوع ده فانا بكتب التعليق و انا باكل اصلا مفيش مشكله خاااااااالص:)
مش فا... و لا بلاش و لا و انى مش ..
بلاش بلاش

manmona يقول...

يا حسؤلا بلاش انتى بالذات فى موضوع الاكل ده بلاش نفضح بعض على النت:)

و انا مستنيه كل كلامك:)))

manmona يقول...

احمد:
ــــــ
انا مبسوطة اوى انها عجبتك
شكرا على مرورك:)

انا دورت على الخاطرة دى فى المدونة عندك علشان اقراها بس مش لاقياها

mahasen saber يقول...

الله الله عليكى ربنا يحميكى بقه ده احساس واسلوب كتابة بنت عندها تمنتاشر سنه
ربنا يحميكى ...بوست رائع باحساسه وجمله وتعبيراتك انا بجد فرحانه بيكى قوى
...وشاكره زيارتك ليا يا جميله الف شكريا حبيبتى...

manmona يقول...

محاسن:
ــــــــــــــــ
ياااااااااه
الله ايه ده تعليقك حلو اوى
انا مبسوطة :)

شكررررررررررررررررا

MaNDo يقول...

بجد طريقة رائعة جدا للتعبير عن عالمك الخاص اسلوب راقي جدا واكيد هتلاقي اجابات لعلامات الاستفهام بس اذا انتي حبيتي
تقبلي تحياتي


انت ياللى داخل مدونتى مش تخبط الاول ؟؟